ベーオウルフの監督、なぜこの映画にはCGIがな いのかを語る

ガ ゼット
第99巻、98号・2006年4月5日水曜
アンナ・クッツ

このことは間違いないーーストゥーラ・ガナーソンはカナダで最も熟練し、批評家にも称賛されている監督の1人である。威信のある賞を幾つも取り、最近は ベーオウルフの伝説を大スクリーンに載せるという、長年やりたいと望んでいた挑戦に挑んだ。

「ベーオウルフは意識が文化を分けるという意識を交えている。それは、我々の最も基本的な原始的恐怖を反映した(物語だ)。こうした原始的な恐怖は人類の 大きな動因であり、今日なお意味がある」とガナーソンは言う。

2週間前、ガナーソンの映画『ベーオウルフとグレンデル』が北米各地でスクリーンに載った。この映画は、見る者に伝説的な英雄と怪物の寓話についてのよ り人間的な印象を与える。

「我々はこの叙事詩の人間的な面と、いかにそれが自然の法則に縛られているかを目指していた。また、もっと今日的なものにして、(社会が)いかに怪物を作 り出すかを示そうとした」

映画には人間性を与えて今日のものにしてあるが、今起きている事を反映するためにしたのではない、とガナーソンは説明する。

「決してイラク戦争のような今起きている事の寓意ではない。でも、(ベーオウルフを)見たなら、(現代と)対比できる。我々は共鳴する現代的な感性が欲し かったのだ」

またガナーソンは、できるだけ映画を現実的なものにしたかった。その1つの方法は、その元々の背景であり、ガナーソンの生まれ故郷であるアイスランド で撮影することだった。

「物心ついて以来、わたしの意識の背後には(アイスランドの)風景がある。実に生き生きとしているんだ。そこかしこを形作っている」

「風景は映画の中でキャラクターとなった。(風景の)効果は映画の至るところに見ることができる。その効果に対しては役者はどんな準備もできないし、これ が(役者たちの)振る舞いを変えるんだ。それが映画をより生き生きと、絶えず変化するものにしている」

しかし、風景は現実感を作り上げるガナーソンの第一段階にすぎない。今日のハリウッドの神話・ファンタジー映画とは異なり、『ベーオウルフとグレンデ ル』はコンピュータが作り出したイメージ(CGI)を含んでいない。

「CGIなしで撮影することは実は偶然始まったんだ」とガナーソンは認める。「我々には、普通のハリウッド映画の予算の極くわずかの規模しかなかったの で、CGIは最小限にしようと決めたんだ」

「そして、撮り始めたら、勝手に命を帯びたんだ。挑戦となった。こう言ったよ。『おい、全くCGI無しでやれないか試してみよう』ってね」

ガナーソンは自分は「純粋主義者」ではないし、「必要でふさわしいならCGIを使うことに問題はない」と主張するが、『ベーオウルフとグレンデル』をま るっきりアナログ映画にすると決めたことに非常に満足している。

「超自然的な領域から(物語を)引き出した。我々が目指したより残忍で現実的な感触を反映するのに役だった」

「(CGIは)演技を面白くなくすることがありうるので、苛立たしくなることがある」ガナーソンは付け加えた。「壁の点以外に何もないものに向かって演 技をし、本物の役者に対してあるいは本物の環境で演じているのではないと、(映画は)複雑さを失いかねない」

ガナーソンはまた、CGIは観客が映画に対する反応にも影響すると信じている。

「観客は感情的に違った風に反応する」とガナーソンは言う。「自然な世界のものではないと知っている。たとえば、オークが平原を走っているのを見ると、 CGIは見た目はいいが、本能的に本物ではないとわかるし、それが感情的な反応を変えてしまう」

頼るべきCGI抜きで、映画の配役が特に重要だったとガナーソンは言う。

「主役の配役がいつだって一番大変だ。明らかに男性的な人物が欲しかった。剣を持ち鎖帷子を着て格好良く見え、しかも演技ができ、登場人物の複雑さを示す ことのできる人物がね」

「鎖帷子を着て格好良く見える人はたくさんいるが、演技ができないし、良い俳優はたくさんいるんだが・・・鎖帷子を着ると見た目がへなちょこなんだよ」

主役を選ぶことは特に重要なので、ガナーソンは望みの役者を得るために文字通り特別に脚を運んだ。ベーオウルフの役にジェラード・バトラーを得るため、 ガナーソンは自ら彼を探しに米国まで行った。

「彼を追ったよ」ガナーソンは認める。「『ララ・クロフト(トゥームレイダー2)』と『タイムライン』で見たんだ。どちらの映画も普段はわたしの関心を 引かない、だが、彼のカリスマと存在がスクリーンから飛び出してきて、彼と仕事をしたいんだとわかった」

映画にはまたカナダの女優サラ・ポリーとスウェーデンの俳優ステラン・スカルスガードがフロスガール王として出ている。

「(王には)いつもステランを念頭に置いていた。北欧の人だし、その辺の俳優の中でもっとも力強い俳優の1人だ」

「英国・アイスランド・カナダの共同制作で仕事をするいい点は、巨大な才能の蓄えができるという点だ」ガナーソンは付け加える。

ガナーソンはベーオウルフに似た「サガを撮るという考えにひどく引きつけられて」いるが、それらを映画にするかどうかははっきりしない。代わりに、ガナー ソンは彼の現在の本拠地トロントでもうちょっと現代的なものを撮りたいと思っている。

「驚いたことに、ここトロントで撮影したことがないんだ。本当に現代のトロントの物語を撮りたいし、本気で検討しているんだよ」

backhome


Beowulf director tells why his film lacks CGI

The Gazette
Volume 99, Issue 98 ・Wednesday, April 5, 2006
By Anna Coutts

There's no doubt about it ― Sturla Gunnarsson is one of Canada's most seasoned, critically acclaimed directors. He has won a number of prestigious awards, and recently took on a challenge he had been hoping to do for years: bring the legend of Beowulf to the big screen.

“Beowulf works in the sense that it diverges cultures,” Gunnarsson says. “It [is a story that] reflects our most basic primal fears. These primal fears are great motivators of human beings, and they are still relevant today.”

Two weeks ago, Gunnarsson's film Beowulf & Grendel hit screens across North America. The film offers viewers a more humanistic impression of this legendary hero vs. monster fable.

“We were going for a human dimension to the epic, and how it's bound by the laws of nature,” Gunnarsson says. “We also did try to make it more contemporary, just show how [society] can make a monster.”

Gunnarsson explains that, although the film has a humanized contemporization to it, this was not done to reflect current events.

“It is not an allegory by any means of current events, like the war in Iraq,” Gunnarsson says. “But if you look at [Beowulf], [contemporary] parallels can be made. We wanted [a] modern sensibility to resonate.”

As well, Gunnarsson wanted to make the film seem as realistic as possible. One way he did this was by filming the movie in Iceland, its original setting, and Gunnarsson's native homeland.

“I've always had [the Icelandic] landscape in the back of my consciousness, ever since I can remember,” Gunnarsson says. “It is very alive; it forms around you.

“It became a character within the film. The effects [of the landscape] can be seen throughout the film. No amount of preparation can prepare an actor for its effects and this can change the behaviour of [the actors]. It makes the film more alive and ever-changing.”

However, the landscape was only Gunnarsson's first step in creating a sense of realism. Unlike the majority of mythic/fantasy films in Hollywood today, Beowulf & Grendel does not include Computer Generated Images (CGI).

“Filming without [CGI] actually began accidentally,” Gunnarsson admits. “We had a fraction of the size of a normal Hollywood film's budget, so we decided to aim for a minimal amount of CGI.

“Then as we started working on it, it took on a life of its own. It became a challenge: we said, ‘Hey, let's see if we can do this without any CGI at all.’”

While Gunnarsson insists he's “not a purist” and has “no problems using CGI when it is needed and appropriate,” he is extremely satisfied with the decision to make Beowulf & Grendel a completely analogue film.

“It took [the story] out of the realm of the supernatural. It helped to reflect that more brutal and real feel we were going for.

“[CGI] can be frustrating, as it can make the acting uninteresting,” Gunnarsson adds. “When they are playing opposite nothing but dots on a wall, and not playing against a real actor, or in a real environment, [the film] can lose the complexity.”

Gunnarssson also believes CGI can affect the way an audience reacts to a film.

“The audience responds differently emotionally,” Gunnarsson says. “They know it's not of the natural world. For example, when you see an orc run across a plain, the CGI can look good, but instinctively you know it's not real, and this changes your emotional reaction.”

Without CGI to rely on, Gunnarsson says the film's cast was especially important.

“Casting the lead is always the biggest challenge,” Gunnarsson says. “We wanted someone who was unambiguously masculine. Someone who looked good with a sword and in chain mail, but also someone who could act, and could show the complexity of the character.

“A lot of people can look good in chain mail, but can't act, and there are lots of good actors who look... well, wimpy in chain mail.”

Because choosing the lead was especially important, Gunnarsson went the extra mile ― literally ― to get the actor he wanted. To enlist Gerard Butler for the role of Beowulf, Gunnarsson went to the United States to seek him out in person.

“I went after him,” Gunnarsson admits. “I saw him in Lara Croft and Timeline ― both movies that wouldn't normally appeal to me ― but his charisma and presence just jumped off the screen and I knew I wanted to work with him.”

The film also features Canadian actress Sarah Polley and Swedish actor Stellan Skarsgard as King Hrothgar.

“[For the King] I always had Stellan in mind. He is a norseman, and is one of the most powerful actors around, no question.

“The beauty of working on a joint British/Iceland/Canadian production is that it creates a huge talent pool,” Gunnarsson adds.

Although Gunnarsson is “quite drawn to the idea of doing sagas” similar to Beowulf, he is not sure he would attempt to put them into film. Instead, Gunnarsson hopes to film something a bit more modern in his current home, Toronto.

“Surprisingly, I have never filmed here in Toronto,” Gunnarsson says. “I'd really like to do a contemporary Toronto story, and I am definitely looking into that.”

to page TOP
to article Top