映画は途方もないことをして、ベーオウルフを楽しいものにしている

2006年9月8日
Plain Dealer
(登録しないと記事は読めないようです。English is here.)

ジョアンナ・コノーズ

英文学入門や英文学史を今学期取る全ての学生に緊急に告げる:どれほどそそられても、『ベーオウルフ』を読む宿題を手抜きして、代わりに今週末クリーブラ ンド・シネマテクで『ベーオウルフとグレンデル』を見て済まそうと考えてはいけないーー繰り返します、いけません。

ぜひとも、映画は見なさい。ですが、ひどく衒(てら)ったコメディとして見るように。モンティ・パイソンが "Xena: Warrior Princess" *の大画面版をやったとして、思わず知らずモンティ・パイソンに似てしまった映画として見るように。あるいは、あなたがこの何年もの間ジョージ・クルー ニー** に不健康にこだわってきたのを、スターのジェラード・バトラーが忘れさせてくれるかもしれないからご覧なさい。
[*1995ー2001の米国のテレビ・シリーズ。データはこちら]
[**データはこ ちら]


ですが、何をするにしても覚えておくように:この映画を答案のネタにしたり、試験前の泥縄にしたり、CliffsNotes *の代わりにしたりしないように。
[*英文学の各作品を解説した、学生向けの参考書。]

アイスランド系カナダ人の映画監督ストゥーラ・ガナーソンによる『ベーオウルフとグレンデル』はアングロ・サクソン語の詩を好き勝手にしていますーーこの 詩は、あなた方学生はもう習っているはずですが、知られている最古の英文学作品であるばかりでなく、アムネスティ・インターナショナルによれば、米国の高 校で行われている最高度の拷問の1つにランクされています。

そこで、ガナーソンは意図的であろうとなかろうと、『ベーオウルフ』をとても楽しいものにして、非常に単純なものとしました。彼と脚本家のアンドリュー・ ライ・バージンズは、この叙事詩を本質的なものにまで切り詰めました。イェーアトランドの英雄的なベーオウルフ(バトラー)は、12人の戦士を引連れて海 を渡り、デンマーク王フロスガール(ステラン・スカルスガード)を苦しめている怪物トロールのグレンデルと戦いに行きます。その後、ベーオウルフはグレン デルの母親で海中に暮らすトロールと戦わなくてはなりません。映画は叙事詩の3つ目の戦いであるドラゴンとの戦いは省いています。

また、叙事詩の超現実主義や神話も省き、代わりにモンティ・パイソンと男子学生クラブハウスに匹敵する美意識にしています。モンティ・パイソンが過度に暗 黒時代の怠惰と一連の不調和な時代錯誤の中にやって来ました。サラ・ポーリ演ずる魔女は、ビルとテッドの時間旅行電話ボックスから出てきた所のように見え るのに、ベーオウルフの台詞には「いいか、このトロールは手ごわい [罵倒語] に違いない」というものがあります。詩の中の最も有名な一節であるグレンデルが戦いの中で片腕を失う頃までには、彼が「肉体の傷に過ぎない さ!」と言うことを予期するでしょう。

酒を飲み飲み汚らわしい冗談を言って、げっぷをし、ポリポリと体をかき、女に目をつけ、喧嘩する一団の連中をそれに加えれば、後はビールの悪臭をちょいと 足すだけで「ベーオウルフ・ハウス」の出来上がり。

彼らの凄い所は、映画製作者たちは、ジョン・ガードナーの『グレンデル』とグレゴリー・マグイアーの『ウィキッド』をまねて、現代風の心理的側面をも加え ていることです。彼らのグレンデルは詩に出てくる純粋に邪悪な怪物ではありません。魂を持ったトロールで、ハムレットの複雑さを持つ誤解された怪物であ り、父親を殺されて狂暴になり、復讐のためにのみ殺しているのです。もう1人の誤解された怪物フランケンシュタインと同様に、彼は人間の感情を持っていま す。苦悩と孤独に泣くのです。

ベーオウルフについては、彼を思索的な怪物退治者にしています。彼はグレンデルの動機について考え、デンマーク王フロスガールーーベーオウルフは彼に仕え に来たのですーーが全部話していないのではないかと疑います。他の仲間が王の宴会場でどんちゃんしている間、彼は傍観し、じっくりと考えています。

もちろん、彼はこう考えているのでしょう。「ケツを茹でに行けよ、バカどもが。俺はおまえたちに対して怒っているんだよ」

映画は土曜日午後7:30,日曜日午後9:10に11141 East Blvd., 216-421-7450のクリーブランド・インスティチュート・オブ・アートで上映されます。切符は入り口で8ドルです。

back home

Movie does the improbable, makes Beowulf entertaining
   
8 September 2006
Plain Dealer

Joanna Connors

Urgent message to all students taking Intro to English Lit or History of English Lit this semester: As tempting as it looks, do not -- repeat, do not -- skip reading that "Beowulf" assignment and figure you can just see "Beowulf and Grendel" at the Cleveland Cinematheque this weekend instead.

See the movie, by all means. But see it for its high-camp comedy. See it for its unintentional resemblance to a Monty Python movie, if Monty Python had done a big-screen version of "Xena: Warrior Princess." Or see it because the star, Gerard Butler, just might make you forget that unhealthy fixation you've had on George Clooney all these years.

Whatever you do, though, remember: Do not use the movie as the basis of a paper, or for last-minute cramming before an exam, or even as a substitute for CliffsNotes. Things will not end well if you do.

"Beowulf and Grendel," directed by the Icelandic-Canadian filmmaker Sturla Gunnersson, takes tons of liberties with the epic Anglo-Saxon poem -- which, as you students should have learned by now, is not only the oldest known piece of literature in the English language, but also ranks as one of the top methods of torture carried out inside American high schools, according to Amnesty International.

So Gunnersson has achieved a lot simply by making "Beowulf" so entertaining, intentionally or not. He and the screenwriter, Andrew Rai Berzins, have pared the epic down to its essentials. The heroic Beowulf (Butler) of Geatland takes 12 warriors across the sea to fight the monster troll, Grendel, who plagues the Danish king Hrothgar (Stellan Skarsgard). After that, Beowulf has to fight Grendel's mother, a troll who lives underwater. The film dispenses with the epic's third fight, against a dragon.

It also dispenses with much of the epic's surrealism and myth, substituting an aesthetic that is equal parts Monty Python and frat house. The Monty Python comes in the overdone Dark Ages sloth, and in the parade of jarring anachronisms: A witch, played by Sarah Polley, looks and sounds like she just got out of Bill and Ted's time-travelling phone booth, while Beowulf has lines such as, "I tell you, this troll must be one tough [expletive]." By the time Grendel loses his arm in a fight, in one of the poem's most famous passages, you expect him to say, "It's just a flesh wound!"

Add to that a bunch of guys sitting around drinking, telling dirty jokes, burping, scratching, looking at women, and fighting, and you only need a round or two of beer pong to have "Beowulf House."

To their credit, the filmmakers also add a modernist, psychological angle, echoing John Gardner's novel "Grendel" and Gregory Maguire's "Wicked." Their Grendel is not the purely evil monster of the poem. He's a troll with a soul, a misunderstood monster with a Hamlet complex, driven mad by his father's murder and killing only to avenge it. Like another misunderstood monster, Frankenstein, he has human feelings, too; he cries out in anguish and loneliness.

As for Beowulf, the movie transforms him into the thinking-man's monster-slayer. He ponders Grendel's motives, and suspects that the Danish king Hrothgar -- whom Beowulf has come to serve -- is not telling him the whole story. While the rest of the guys party in the king's beer hall, he sits back, deep in thought.

Of course, he's probably thinking: "Go and boil your bottoms, you sons of a silly person. I blow my nose at you."

The film plays at 7:30 p.m. Saturday and at 9:10 p.m. Sunday at the Cleveland Institute of Art, 11141 East Blvd., 216-421-7450. Tickets are $8 at the door.

to Top